ZIKIR HARIAN

Hari Ahad:

Ya Hayyu Ya Qayyum

Hari Isnin:

La haula wala quwwata illa billa hil 'aliyyil 'a ziim

Hari Selasa:

Allahumma salli 'ala 'abdika warasulika wanabiyyikal amiina wa'ala alihi wasahbihi wasallim

Hari Rabu:

Astagh firullahal 'a ziim

Hari Khamis:

Subhanallahii 'a ziim , Subhanallahi wabihamdih

Hari Jumaat:

Ya Allah

Hari Sabtu:

La ilaha illallah

Wednesday, December 1, 2010

cara nak mengatasi rsa MARAH. :)

Alright entri kali ni i nak share dengan korang tips2 yang perlu kita praktis bagi menghilangkan perasaan marah. Perasaan amarah ini bak seumpama bukit yang tinggi. Jika kita tak dapat mengawal perasaan ni mungkin boleh menjadi gunung tetapi andai kita bijak mengawalnye insyaAllah ia akan menjadi semanis madu.


saya pun memang diakui seorang yang agak cepat marah. Silap2 hari bulan boleh tukar jadiHULK HOGAN.huhu.. So, sama 2 la kita praktis tips2 yang i ceduk2 dan ubah kasi cedap ;)



baby pun hot!!!
  • Baca Ta'awwuz ( “A'uzubillahi minas Syaitanirrajim” yang bermaksud jauhilah kami dari syaitan yang kena rejam ) kerana marah itu datang daripada hasutan syaitan.
  • Ambil wudhu kerana wudhu ni bak ais yang menyejukkan sesuatu yang hot.
  • Berdiam diri dan berdoa kepada Allah agar diselamatkan kita daripada sifat marah. Berdiam diri tue lebih baik dari bercakap banyak yang kadang2 menampakkan kebodohan diri sendiri.
  • Try imagine satu suasana yang indah dan mendamaikan macam suasana angin sepoi bahasa di tepi pantai atau bunyi air terjun yang menderu indah. Bestkan insyaAllah tenang…
  • Tak pun try imagine betapa buruknya rupa kita ketika sedang marah. Kalau tak percaya sila tengok cermin bila marah agaknye macam mana rupa kita. Confirm hodoh. Hehe..
  • Kalau time kita nak rasa marah sangat2 tue kita berdiri, seeloknye kita duduk, kalau kita duduk pulak, better bersandar la kat mana2 tiang terdekat tue. Ni nak kasi kita cool down sikit.
  • Kita pun tak suka bila orang marah kan kita, dah tue samalah dengan orang lain tak suka jugak kena marah. So, sebaiknya tegurlah dengan cara yang lemah lembut dan kasih sayang.
  • Kalau semua cara kat atas tak berkesan jugak dengan korang. Ni i nak kasi share tip top punye tips iaitu baik korang tidur je terus. Tidur confirm dah takde perasaan marah kan2??huhu… ;p


entry nih i "COPY n PASTE" ahaa.
ase cam berGUNA jewp ...  SEKiAN. :)

No comments:

Post a Comment

org yg bek hati, ;)